Listing 1 - 10 of 117 << page
of 12
>>
Sort by

Book
Evaluatie op de testbank : een handboek voor het ontwikkelen van alternatieve evaluatievormen
Authors: ---
ISBN: 9030115629 9789030115625 Year: 2002 Publisher: Mechelen Antwerpen Wolters Plantyn UIA

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoud: 1. Stilstaan bij evaluatie; 2. Op zoek naar goede evaluatie; 3. Aandacht voor het evaluatieproces; 4. Alternatieve evaluatievormen geïllustreerd; 5. Aanvangen met alternatieve evaluatievormen.


Book
De O van onderwijs : werkboek krachtig lesgeven en evalueren
Authors: ---
ISBN: 9789401474856 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs


Multi
MILOS : Meetinstrument Lager Onderwijs Spreekvaardigheid.
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789079219001 Year: 2008 Publisher: Leuven CTO (Centrum voor taal en onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

MILOS is een instrument voor de beoordeling van spreekvaardigheid, met de eindtermen Nederlands voor het lager onderwijs als referentiepunt. Bij de meest relevante eindtermen werden spreektoetsen ontwikkeld. MILOS bevat toetsen voor het tweede en het vijfde leerjaar voor het hele Vlaamse Onderwijs. MILOS bestaat uit een cd-rom en een dvd. Op de cd-rom vind je de handleiding en de spreektoetsen. Op de dvd staan de filmpjes die bij de spreektoetsen horen.


Book
Evaluatiepraktijk op school : tien pijlers voor een kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie
Authors: --- ---
ISBN: 9789057180736 Year: 2014 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.


Book
Oefenteksten en toetsen voor begrijpend lezen.
Authors: ---
ISBN: 9789461181558 9461181558 Year: 2012 Publisher: Vlissingen Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze cd-rom bevat oefenmateriaal voor groep 5, 6, 7 en 8 (3de, 4de, 5de en 6de leerjaar). Per leerjaar zijn zes oefenteksten en drie toetsen opgenomen, met een uitgebreide instructie voor de leerkracht. Er komen verschillende tekstsoorten aan bod en er wordt ingegaan op lees- en oplossingsstrategieën. De teksten maken deel uit van de BLIKSEM-aanpak voor begrijpend lezen, maar zijn bruikbaar op iedere basisschool, ongeacht de methode die gebruikt wordt. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend.


Book
Evalueren om te leren : toetsen en beoordelen op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046902530 Year: 2011 Publisher: Bussum Coutinho


Book
Grip op leesbegrip : toetsen en evalueren van begrijpend luisteren en begrijpend lezen
Authors: ---
ISBN: 9789065086532 Year: 2013 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.


Book
Toetsrevolutie : naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789490120207 9490120200 Year: 2016 Publisher: [Culemborg] Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?"--Back cover


Book
Maak er geen punt van! : feedback op schrijfproducten
Authors: ---
ISBN: 9789046908242 Year: 2021 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Feedback is een zeer effectief middel om leerlingen en studenten beter te leren schrijven. Maar wanneer in het schrijfproces geef je feedback, waar geef je feedback op en hoe formuleer je je feedback? In het boek Maak er geen punt van! bespreken de auteurs deze kwesties en bieden ze docenten van alle onderwijsniveaus houvast bij het geven van effectieve feedback op schrijfproducten.https://www.coutinho.nl/nl/maak-er-geen-punt-van-9789046908242


Digital
STEM in je klas
Authors: ---
ISBN: 9782509038234 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze OVSG-publicatie wil schoolteams inspireren om STEM-onderwijs vorm te geven. Samen met vormingen over STEM die OVSG aanbiedt, werken we op die manier mee aan de door de overheid verwachte versterking van STEM in het basisonderwijs. De publicatie reikt, naast eerder theoretische achtergronden, tal van praktijkvoorbeelden en werkbare kaders aan. Zo kunnen leraren groeien in STEM-geletterdheid. &#13;Bij dit boek hoort ook een website met extra materiaal, zoals observatie- en evaluatiedocumenten, sjablonen en filmpjes, om nog meer inspiratie en ondersteuning te bieden. Doel van deze publicatie is schoolteams te inspireren om STEM-onderwijs vorm te geven. Naast theoretische achtergronden vind je in de brochure tal van praktijkvoorbeelden en werkbare kaders. De publicatie bevat drie delen. In deel A lees je de uitgangspunten waarop STEM-onderwijs is gebaseerd. Deel B is opgebouwd rond tien hoofdstukken die verwijzen naar belangrijke bouwstenen bij STEM-onderwijs, zoals samenwerkend leren, onderzoekend leren, interesses en talenten,... In deel C ligt de focus op het voeren van beleid. Bij de publicatie hoort een website met bijlagen, sjablonen, filmpjes e.d. De gegevens om in te loggen vind je op het voorblad.

Listing 1 - 10 of 117 << page
of 12
>>
Sort by