Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Inhoud: 1. Stilstaan bij evaluatie; 2. Op zoek naar goede evaluatie; 3. Aandacht voor het evaluatieproces; 4. Alternatieve evaluatievormen geïllustreerd; 5. Aanvangen met alternatieve evaluatievormen.
#SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:37H0 --- 700 Pedagogie --- #KVHA:Evaluatie --- #KVHB: Didactiek --- #KVHB: Evaluatie --- 371.25 --- evaluatie --- portfolio's --- 454.4 --- didactiek --- 450.4 --- didactisch proces --- onderwijs --- Evaluatievormen --- Onderwijs-evaluatie --- 454.4 ) Evaluatie --- assessment --- evaluatie (ler) --- evaluatietechnieken --- Evaluatie --- Onderwijs --- 484.4 --- studentenbegeleiding --- 043468.jpg --- 371.3 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Didactische evaluatie --- Onderwijskunde --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Assessment-center-methode --- Evaluatietechnieken --- Portfolio's --- Assessment --- Attitudes --- Vaardigheidstraining --- Kwaliteit --- #BSCH: vak: didactiek --- Evaluatietechniek --- Portfolio --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Attitude --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Choose an application
Zorgt voor efficiëntere tijdsbesteding in de lesWat heeft James Bond met onderwijs te maken?Hoe krijg je een neus voor sterke doelen?Waarom is groeien in leren belangrijker dan presteren?Je werk als leraar is oneindig interessant en vaak oneindig omvangrijk. Enerzijds wil je dat je leerlingen duurzaam leren en zo goed mogelijk je doelen bereiken. Anderzijds wil je de zelfsturende vaardigheden van je leerlingen stimuleren en een goed zicht krijgen op waar ze staan in hun leren. Wat gebeurt er als je die noodzakelijke bouwstenen op unieke wijze vermengt? Dan krijg je De O van onderwijs.De O van onderwijs brengt je via de praktijk tot krachtiger lesgeven en evalueren. Je leert op voorhand na te denken over wat je leerlingen wilt leren en op welke manier je dat zichtbaar maakt en begeleidt. Dit kleurrijke werkboek brengt je dichter bij je leerlingen, leert je kritisch kijken naar feedback- en evaluatievormen en helpt je de doelen effectiever te realiseren.https://www.lannoocampus.be/nl/de-o-van-onderwijs
Lesgeven --- Evalueren --- Evaluatievormen --- Feedback --- 371.39 --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- 371.26 --- Didactic strategies --- Didactics --- Educational sciences --- onderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- Didactiek --- Evaluatie --- Toetsen --- Evalueren. --- Secundair onderwijs --- Didactiek. --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Leraar --- Professionalisering --- lesgeven --- evalueren --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsbegeleiding
Choose an application
MILOS is een instrument voor de beoordeling van spreekvaardigheid, met de eindtermen Nederlands voor het lager onderwijs als referentiepunt. Bij de meest relevante eindtermen werden spreektoetsen ontwikkeld. MILOS bevat toetsen voor het tweede en het vijfde leerjaar voor het hele Vlaamse Onderwijs. MILOS bestaat uit een cd-rom en een dvd. Op de cd-rom vind je de handleiding en de spreektoetsen. Op de dvd staan de filmpjes die bij de spreektoetsen horen.
Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- spreken --- lager onderwijs --- 475.21 --- Nederlands --- didactiek --- evaluatie --- spreekvaardigheid --- toetsen --- 474.4 --- Spreken --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : spreken --- Evaluatie
Choose an application
Leerlingen op een kwaliteitsvolle manier evalueren is een permanent aandachtspunt in de klaspraktijk van leerkrachten en in het beleid van scholen. Daarom heeft het GO! aan studenten in de onderwijs- en opleidingswetenschappen (UAntwerpen) de opdracht gegeven om een ‘gids voor kwaliteitsvolle leerlingenevaluatie’ te ontwikkelen.Dit interdisciplinair project is uitgegroeid tot een richtinggevende en inspirerende leidraad voor de evaluatiepraktijk van leraren, die wij via deze publicatie op ruimere schaal willen verspreiden.De auteurs brengen tien kwaliteitseisen (pijlers) naar voren waaraan een goede evaluatie moet beantwoorden. Het gaat om: geïntegreerde evaluatie, transparantie, authenticiteit, cognitieve complexiteit, reproduceerbaarheid, representativiteit, eerlijkheid, betrokkenheid, verantwoording en impact. Deze tien pijlers gelden voor om het even welk vak of onderwijsniveau en voor elke evaluatievorm (mondeling, schriftelijk, portfolio, stage, project, praktijkopdracht, presentatie enz.).Aan elke pijler is een hoofdstuk gewijd. In een eerste deel leggen de auteurs telkens kort het wat en hoe van de pijler uit. Waaraan moet je als leerkracht aandacht besteden?In het tweede deel krijg je tien stellingen (over jouw evaluatiegedrag) te beantwoorden met ‘nooit’, ‘soms’, ‘meestal’, ‘altijd’ of ‘niet van toepassing’. Op die manier wordt het voor jezelf duidelijk of jouw wijze van evalueren meer of minder aan de betrokken pijler (kwaliteitseis) beantwoordt. Dit deel eindigt met een aantal tips die je kunnen helpen om dit aspect van je evaluatie te verbeteren.Het derde deel van elk hoofdstuk bevat een samenvattende wetenschappelijke uiteenzetting over het belang van de betrokken pijler.
Evaluatie (Beoordeling) --- 450.6 --- Evaluatie --- 454.4 --- evaluatiepraktijk --- evalueren --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Resultaten en selectie --- Evaluatietechnieken --- Onderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- Pupil counseling. Pupil guidance --- didactische werkvormen --- Education --- Evaluation --- Educational evaluation --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs --- evaluatie --- Onderwijspraktijk --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Evaluatietechniek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O400 --- Pedagogie --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen
Choose an application
Deze cd-rom bevat oefenmateriaal voor groep 5, 6, 7 en 8 (3de, 4de, 5de en 6de leerjaar). Per leerjaar zijn zes oefenteksten en drie toetsen opgenomen, met een uitgebreide instructie voor de leerkracht. Er komen verschillende tekstsoorten aan bod en er wordt ingegaan op lees- en oplossingsstrategieën. De teksten maken deel uit van de BLIKSEM-aanpak voor begrijpend lezen, maar zijn bruikbaar op iedere basisschool, ongeacht de methode die gebruikt wordt. BLIKSEM staat voor Begrijpend Lees Instructie Kan Strategisch én Motiverend.
Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education --- 475.26 --- evaluatie --- Lezen --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Handreiking voor leerkrachten in het basisonderwijs om systematische evaluatie tot een vast onderdeel van het leerproces te maken.
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Secundair onderwijs. --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- evaluatie (onderwijs) --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Toetsen --- #KVHB:Zelfevaluatie --- evalueren --- onderwijskunde --- toetsen --- 454.4 --- 474.4 --- Evaluatie --- Feedback --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Portfolio's --- Projectonderwijs --- Reflecteren (Terugblikken) --- Toetsen --- Zelfevaluatie --- 454.5 --- Evalueren --- evalueren (ler) --- Evaluaties ; onderwijs --- Reflecteren --- Onderwijskunde --- 113746.jpg --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- evaluatie --- didactiek --- Onderwijs- en leermiddelen --- Didactische evaluatie --- Didactische werkvormen --- PXL-Education 2016 --- onderwijs --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- zelfreflectie --- communicatie --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- Schoolmanagement --- Toets --- zelfevaluatie
Choose an application
Dit handboek helpt leerkrachten van groep 1 tot en met 8 in het basisonderwijs meer zicht en grip te krijgen op de ontwikkeling van het leesbegrip bij kinderen. De auteurs houden een overtuigend pleidooi om – naast het afnemen van methodeonafhankelijke en methodegebonden toetsen – aandacht te besteden aan formatief waarderen en evalueren. Dat wil zeggen dat leerkrachten tijdens de les voortdurend checken of leerlingen goed begrijpen wat ze lezen of beluisteren én dat leerkrachten hun instructie daar direct op afstemmen.
Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- 475.26 --- Luisteren --- Begrijpend lezen --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Evaluatie --- leesonderwijs --- begrijpend lezen --- lezen --- Begrijpend luisteren --- Vakdidactiek --- evaluatie --- Lezen --- Contains audio-visual material --- Toetsen --- Toets --- Schrijven --- Spel --- Didactic evaluation --- Didactics of Dutch --- Didactics of languages --- Primary education
Choose an application
"Steeds meer scholen zetten toetsen niet meer alleen in om het leren van leerlingen te beoordelen, maar vooral om het leren van deze leerlingen een impuls te geven: zij zetten toetsen formatief in. Formatief toetsen kan de aansluiting tussen leren, instructie en beoordelen versterken, maar biedt leerlingen ook de kans meer eigenaarschap te voelen over hun leren en over de wijze waarop zij worden beoordeeld. In dit boek komen leraren aan het woord die vanuit visie en enthousiasme op individuele basis zijn gestart met vormen van formatief toetsen. Deze leraren zijn werkzaam in diverse onderwijssectoren en verzorgen onderwijs in vakken als lichamelijke opvoeding, filosofie, een taal, biologie of natuurkunde. In hun portretten spreken zij openhartig over de successen en mislukkingen tijdens het implementeren van formatief toetsen. Ook staat er in dit boek een aantal verdiepende artikelen over de praktijk van formatief toetsen. Deze gaan in op onderwerpen als feedback, leerlingmotivatie en zelfsturing. Het slothoofdstuk richt zich op de schoolbrede implementatie van formatief toetsen met als vraag: hoe te komen van een toetscultuur naar een feedbackcultuur?"--Back cover
484.4 --- Lichamelijke opvoeding --- Evaluatie --- Basisonderwijs --- wiskunde --- Motivatie --- Engels --- Kunstzinnige vorming (kunsteducatie, kunstzinnige opvoeding) --- Nederlands --- Frans --- biologie --- Natuurkunde --- Evaluaties ; onderwijs --- Educational psychology --- Study methods --- Initial didactic situation --- Didactic evaluation --- Didactic strategies --- didactiek --- evaluatie (onderwijs) --- feedback --- 701 Didactiek
Choose an application
Feedback is een zeer effectief middel om leerlingen en studenten beter te leren schrijven. Maar wanneer in het schrijfproces geef je feedback, waar geef je feedback op en hoe formuleer je je feedback? In het boek Maak er geen punt van! bespreken de auteurs deze kwesties en bieden ze docenten van alle onderwijsniveaus houvast bij het geven van effectieve feedback op schrijfproducten.https://www.coutinho.nl/nl/maak-er-geen-punt-van-9789046908242
Feedback --- Communicatieve vaardigheden --- Schriftelijke communicatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Schriftelijke taalvaardigheid --- Leerproces --- Talentontwikkeling --- Feedback. --- schrijven. --- schrijfvaardigheid --- feedback --- Schrijven --- Onderwijs --- Taalvaardigheid --- Evaluatie --- 371.26 --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- teksten schrijven --- Schrijfvaardigheid --- Schrijfonderwijs --- Didactics of Dutch
Choose an application
Deze OVSG-publicatie wil schoolteams inspireren om STEM-onderwijs vorm te geven. Samen met vormingen over STEM die OVSG aanbiedt, werken we op die manier mee aan de door de overheid verwachte versterking van STEM in het basisonderwijs. De publicatie reikt, naast eerder theoretische achtergronden, tal van praktijkvoorbeelden en werkbare kaders aan. Zo kunnen leraren groeien in STEM-geletterdheid. Bij dit boek hoort ook een website met extra materiaal, zoals observatie- en evaluatiedocumenten, sjablonen en filmpjes, om nog meer inspiratie en ondersteuning te bieden. Doel van deze publicatie is schoolteams te inspireren om STEM-onderwijs vorm te geven. Naast theoretische achtergronden vind je in de brochure tal van praktijkvoorbeelden en werkbare kaders. De publicatie bevat drie delen. In deel A lees je de uitgangspunten waarop STEM-onderwijs is gebaseerd. Deel B is opgebouwd rond tien hoofdstukken die verwijzen naar belangrijke bouwstenen bij STEM-onderwijs, zoals samenwerkend leren, onderzoekend leren, interesses en talenten,... In deel C ligt de focus op het voeren van beleid. Bij de publicatie hoort een website met bijlagen, sjablonen, filmpjes e.d. De gegevens om in te loggen vind je op het voorblad.
Listing 1 - 10 of 117 | << page >> |
Sort by
|